Partnerzy serwisu:
Biznes

Prezes Przewozów Regionalnych: W przyszłym roku wyjdziemy na zero

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Prezes Przewozów Regionalnych: W przyszłym roku wyjdziemy na zero
– Plan na ten rok zakłada zmniejszenie straty, a w przyszłym roku chcemy zrównoważyć koszty z przychodami – mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Pojawiają się sprzeczne informacje dotyczące planu naprawczego. Według niektórych – plan naprawczy jest realizowany, innym razem słyszymy, że trwa jego przygotowywanie. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Tomasz Pasikowski, prezes spółki Przewozy Regionalne:  Plan naprawczy dotyczy dwóch perspektyw funkcjonowania spółki. Jedna  z nich  to perspektywa bieżąca, krótkookresowa, w której  trzeba realizować wszystkie przemyślane działania  dbając o to, żeby spółka funkcjonowała racjonalnie i efektywnie. To jest cały szereg rozpoczętych inicjatyw, minimalizujących koszty a zwiększających przychody, i jednoczesnie poprawiających wynik spółki. Generalnie założyliśmy, że przy malejącej pracy przewozowej spółka – adaptując się do tej sytuacji – będzie szybciej zmniejszała koszty. Efektem takiego założenia jest plan na ten rok, który zakłada zmniejszenie straty, a w przyszłym roku  zrównoważenie kosztów z przychodami.

Już w przyszłym roku?

Do końca 2015  zbilansujemy koszty bieżącej działalności spółki. To jest ta perspektywa krótkookresowa. Żeby tak się stało, trzeba zrobić wiele różnych ruchów po stronach kosztowej i przychodowej. Po stronie kosztowej dwa największe  wydatki  to umowy na  zakup usług i towarów oraz wynagrodzenia osobowe. Jeżeli chodzi o zakup usług i towarów to przyjęliśmy program, który nazywa się „Renegocjacja umów”. Będziemy starali się szukać możliwego pola do obniżenia wydatków związanych z tymi umowami, a być może zrezygnować z części usług, które dotąd były kupowane.

W tej chwili powołaliśmy  zespół, który zajmuje się analizą  wszystkich umów. Zbyt często mamy do czynienia z sytuacją typu „jest tak, bo tak było zawsze”. Chodzi o to, żeby zerwać z takim myśleniem i zastanowić się nad nowym, optymalnym rozwiązaniem.

Wspomniał Pan, że zakłada ciągle malejącą ilość pracy eksploatacyjnej. Czy jest to proces, którego nie będzie się dało odwrócić?

To nie są założenia, takie są fakty. Na bieżąco  analizujemy jak wygląda rynek, i na podstawie tych badań wiemy, że praca przewozowa  spada. Jeżeli ma to charakter  liniowy i przewidywalny, to nasze zdolności adaptacyjne muszą być takie, żebyśmy byli w stanie zdążyć za oczekiwaniami rynku, a najlepiej trochę je wyprzedzić,  a w konsekwencji wyjść na zero lub przynosić  zysk w bieżącej perspektywie.

Cały czas problemem, który  nas dotyczy,  jak miecz Damoklesa, to historyczne długi i ujemne kapitały. Są to kwestie, które też wymagają uregulowania. Trwa postępowanie związane z wyborem doradcy, który będzie miał za zadanie policzyć poszczególne warianty restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.  Mamy deklarację pana ministra Klepackiego i rządu, że są zainteresowani procesem przekształceń Przewozów Regionalnych i całego  segmentu rynku kolejowych przewozów lokalnych. Wspólnie zapewniają, że można rozmawiać o oddłużeniu spółki przy założeniu, że rozwiązanie które zostanie ostatecznie wdrożone, będzie trwale rentowne.  Dla mnie jest to wielka sprawa. Jeżeli  przesłanką do rozwiązania historycznych kwestii jest spełnienie konkretnych  warunków,  to trzeba te warunki spełnić. Może to być szansa, która się szybko nie powtórzy. W związku z tym powiedziałem: „wszystkie ręce na pokład”. Będziemy tak pracować, żeby- po pierwsze- być efektywnym, a po drugie być na tyle profesjonalnym, żeby te pieniądze w najlepszy sposób wykorzystać.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5